Розважально - пізнавальна програма
Мета.Розширювати та узагальнювати
знання учнів про усну народну творчість, її жанри та особливості; розкрити
значення поняття «фольклор»; збагачувати словниковий запас, показати красу
рідного слова, багатство, влучність мови; виховувати повагу до надбань
українського народу, до мови, традицій та обрядів; виховувати почуття дружби,
колективізму; інтерес і любов до рідної мови розвивати увагу, кмітливість,
спостережливість, мислення; розвивати вміння проводити аналітико-синтетичну роботу
над словом.
Обладнання: скринька із
завданнями, аркуші з частинами приказок та прислів’їв, ребуси, малюнки тварин,
фішки у вигляді кружечків для позначення набраних командою балів, аркуші з
рядками віршів.
Вчитель:
Добрий день вам, добрі люди!
Хай вам щастя – доля буде,
І не на день і не на рік,
А на довгий – довгий вік.
Гостей дорогих ми вітаємо щиро,
Від серця до серця хай пісня летить,
Любов’ю і ніжністю, щастям і миром,
Обійме весь простір і неба блакить.
Привід є у нас чудовий –
Поговорім про свято мови.
Ласкаво просимо ми вас,
Нам свято починати час.
Діти:
Моя
Україна – широкі простори,
Поля
і левади, долини і гори,
Молитва
і пісня, і слово натхненне.
З
чого почалась Україна для мене?
Із
пісні дитини, що в небо злітає,
Із
рідної мови, що звуками грає.
З
тієї молитви, що мати навчає
Твоя
Україна себе починає.
Я
люблю чудову мову,
Рідну
мову калинову,
Що
матусенька навчала,
Над
колискою співала.
В
мене вдача щира, сміла,
Є
відвага духу й тіла,
І
душа в мене здорова,
Українська
в мене мова.
Мова
кожного народу
неповторна
і – своя.
В
ній гримлять громи в негоду,
В
тиші трелі солов’я.
На
своїй природній мові
І
потоки гомонять.
Зелен
– клени у діброві
По
кленовому шумлять.
Солов’їну,
барвінкову,
Колосисту
– на віки –
Українську
рідну мову
В
дар дали мені батьки.
Берегти
її, плекати
Буду
всюди й повсякчас, -
Бо
єдина – так, як мати, -
Мова
в кожного із нас.
Всі
народи мову мають,
всі пісень своїх співають.
Бо
хто має мову рідну,
Той
багатий, а не бідний.
Не
цурайтесь того слова,
Що
мати співала,
Як
малого повивала,
З
малим розмовляла.
Рідна
наша мова –
мова
калинова,
В
ній гроза травнева
Й
тиша кольорова.
Мово
рідна, слово рідне,
Хто
вас забуває,
Той
у грудях не серденько,
Тільки
камінь має.
Розквітай,
прекрасна Україно,
Рідна
земле, матінко моя!
Хай
лунає мова солов’їна,
Пісня
неповторная твоя.
Звучить пісня
«Українська мова»
Буду
навчатись мови золотої
У
трави – веснянки, у гори крутої,
В
потічка веселого, що постане річкою,
В
пагінця зеленого, що зросте смерічкою.
Ти
постаєш в ясній обнові,
Як
пісня линеш, рідне слово,
Ти
наше диво калинове,
Кохана
материнська мово!
Рідним словом я горджуся,
Ним читаю і пишу.
Рідну мову, рідну пісню .
Я ніколи не лишу.
Багато є в тобі щедрот,
Моя Вкраїно чорноброва.
І лиш народ тоді народ,
Як є у нього рідна мова.
Я так люблю, я
так люблю тебе,
Моя співуча, українська мово!
В тобі шумить Полісся голубе,
І дужі хвилі
гомонять Дніпрові.
Ти, рідна мово, чиста, як роса,
Цілюща й невичерпна, як криниця.
Святиня наша, гордість і краса,
Ти — розуму
народного скарбниця.
Моя ти пісне калинова,
Моя ти зіронька свята!
Живи, цвіти, вкраїнська мово,
Зціляй і душу,
і вуста!
О, слово
рідне! Подарунок мами!
І пісня ніжна,
і розрада нам!
Я всім на
світі поділюся з вами,
Та слова
рідного нікому не віддам.
В нас
українська мова промениста,
Доступна,
лагідна, весела і дзвінка,
Багата, як
земля, джерельно чиста,
І тепла, наче
мамина рука.
Я вчуся нею
гарно розмовляти,
Читаю вірші і
пишу слова,
Бо рідну мову
треба добре знати
– вона чудова,
ніжна і жива.
Вона дзвенить
у срібному джерельці,
У дивних
квітах, і дзвінкій росі.
Вона живе й
співа в моєму серці,
Її ми дуже
любимо усі.
Рідну мову
любимо і знаємо,
На уроках
кожен день її вивчаємо.
По країні мови веселкової ідемо,
Україну рідну
ми не підведемо.
Дуже любимо мову вивчати
Та у мовні
ігри грати.
Ігри нас і
вчать, і розважають,
І весело проводить час допомагають.
Під рідним небом жайворон співа,
Я рад би знати тих пісень слова.
Я слухав, чув: співала та пташина
Одне святеє слово — Україна.
Як нема без зірок небозводу,
Як блакиті без сонця нема,
Так і мови нема без народу,
І народу без мови нема.
Вчитель: Міжнародний день рідної мови щороку
прийнято відзначати в світі 21 лютого.
Започатковано це свято було 17 листопада 1999 року Генеральною конференцією
ЮНЕСКО, а відзначати його почали з лютого 2000 року. Основним завданням свята
"Міжнародний день рідної мови" можна назвати сприяння мовній і
культурній різноманітності в світу
Поширення рідних мов потрібно для взаєморозуміння,
терпимості та діалогу.
Цікавинки
про мову (читають двоє учнів по черзі)
·
Скільки
мов на Землі? Вчені називають різну кількість: від трьох тисяч до п’яти. За
даними лінгвістів, з усіх мов добре вивчені лише 500.
·
За
даними японських вчених, люди, які з дитинства не розмовляли рідною мовою,
частіше хворіють, піддаються різним стресам, у них менше розвинені природні
здібності.
·
Сучасна
цивілізована людина, за статистикою, на писання та читання витрачає 20%, а на
слухання й говоріння – 80% спілку вального часу.
·
За
кількістю людей, що розмовляють українською мовою, наша мова є 14 у світі. Нею,
за приблизними підрахунками, розмовляє близько 38 мільйонів у нашій державі та
11 мільйонів жителів інших країн.
·
Чи
багато ми говоримо? У середньому – годину на день, за все життя – два з
половиною роки.
·
За
милозвучністю українська мова посідає друге місце, після італійської, серед мов
світу.
·
Кількість
чоловічих та жіночих імен у рідній мові – близько семисот.
·
Найбільш
вживаною літерою в українському алфавіті є літера «п». Також
на цю літеру починається найбільша кількість слів.
·
Український
народ створив більше двохсот тисяч пісень.
Вчитель:Про
українську мову сказано багато, написано безліч віршів, пісень, але головне для
кожної людини – свідомо та досконало володіти рідним словом. Сподіваюсь,
сьогодні учасники нашої гри доведуть, що їм піддаються таємниці рідної мови.
Отож, знайомтеся, сьогодні змагатимуться дві
команди.
Конкурс „Давайте познайомимось”
Представлення команд, девіз та емблема.
Команда
„Барвінчата”
Ми
завзяті барвінчата,
Рідну
мову бажаєм вивчати.
А
знання - це наша сила,
Застосуєм
їх уміло.
Девіз:
Хто дбає, той і має.
Команда
„Джерельце”
Ми
готові позмагатись,
Час
і до роботи братись.
Хай
не буде суперечок поміж нас ніколи,
Нехай
гра нас об’єднає в нашій рідній школі.
Девіз:
Із маленького джерела велика річка починається.
Вчитель:
У нас на столі стоїть скринька, у таких зазвичай зберігають якісь коштовності
чи прикраси. Сьогодні тут знаходяться теж скарби, мовні скарби. Це завдання,
які будуть виконувати наші команди.( Всі конкурсні завдання на окремих картках
лежать у скриньці і дістаються по черзі в ході гри) За кожне правильно виконане
завдання команда отримує 1 бал (у вигляді смайлика)
Конкурс
„Домашнє завдання”
Кожна з команд напередодні отримала завдання:
скласти твір на будь-яку тему при умові, що всі слова у розповіді будуть
починатися однією літерою. Треба сказати, що результати приємно здивували.
Команда
«Джерельце» :
Світанок.
Стих соловейко. Стомлена сова спить.
Сонні сосни сполохано скрипнули. Стовбурами стікала смола. Свистить свою сонату
сойка. Скрекотять стривожені сонцем сварливі сороки. Спляче село стрепенулось.
Снує стежина серед садиб. Сонце сипле сліпуче сяйво. Старий Сірко сховався в
сіннику. Сьогодні спека. Сім’я снідає. Сидять, спілкуються, сміються. Смакують
смачним супом, свіжим сиром, сметаною. Сніданок спорядили сестри Світлана і
Софія. Старий Самійло слабкий став. Сказав синам складати сіно. Старші сини
стомились на світанковій сіножаті. Сезон сінокосів.
Спробуйте
самі! Складіть свій словотвір.
Команда
«Барвінчата»:
Полудень.
Покрапує. Потягує прохолодою. Підлісок
приємно пахне. Під порохнявим пеньком
павук плете павутину. Пишну парасольку пропонує павуку підберезник.
Павук посидів, подумав, прийняв пропозицію, подякував. Похитуючись, підповз під
підберезник. Поряд побачив печериці. Промокли, померзли приятельки, посмутніли.
Подарував павучок подружкам плетені пухнасті пелерини.
Просікою
пробігає потічок. Повільно пливе паперовий пароплав. Передосіння погода помінялась. Парує прогріта
поверхня палуби. Плавзасіб під парусом пускають подорожувати п’ятеро: Петро,
Пилип, Панас, Павло, Панько. Приятелі подружились з пелюшок. П’ятикласники
полюбляють пригоди, посміятись, поспілкуватись, пожартувати, приваблюють
повісті про піратів.
Перші
проби пера.
Конкурс
„Розминка”
Учасникам команд пропонується дати відповідь на
запитання одним словом. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
1.
Дівчина,
яка дружить з ким – небудь? (подруга)
2.
Відрізок
часу тривалістю 365 днів? (рік)
3.
Улюблений
період учнів? (канікули)
4.
Десять
плюс один? (одинадцять)
5.
Розмова
двох чи більше осіб? (діалог)
6.
Тисяча
кілограмів? (тонна)
7.
Ягідний
кущ, символ України? (калина)
8.
Тварина,
що дає молоко? (корова)
9.
Кімнатна
рослина , що нагадує їжака? (кактус)
10. Назвіть особовий займенник, що
вказує на себе? (я)
11. Улюблений літературний жанр дітей?
(казка)
12. Креслярський інструмент для
проведення прямих ліній? (лінійка)
13. Меблі для учнів? (парта)
14. Вигадане прізвище письменника?
(псевдонім)
Конкурс
„Склади прислів’я”
Кожна команда отримує
набір карток із частинами приказок та прислів’їв, їх потрібно відновити.
За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Гостре
словечко ... коле сердечко.
Яка
головонька, ... така й розмовонька.
Слово
не горобець, ... вилетить не спіймаєш.
Народ
скаже, ... як зав’яже.
Хто
мовчить, ... той двох навчить.
Мудра
голова ... не любить лихії слова.
Слово
не стріла, ... а глибше ранить.
Їж
борщ з грибами, ... та держи язик за зубами.
Слово
чемне ... кожному приємне.
Ласкаве
слово ...- що весняний день.
Добрим
словом мур проб’єш, ... а з лихим і в двері не ввійдеш.
Мудре
слово - ... добрий друг в біді.
Хто
своєї мови цурається, … той сам себе
стидається.
Розумному
не говори, бо сам знає, ..а дурневі не кажи, бо не послухає.
Не
завжди говори, що знаєш, ..а завжди знай, що говориш.
Як
губа не те скаже, ..то личко покаже.
Коли
хочеш щось сказати, …то подумай як почати.
Конкурс „Відгадаймо”
Кожна з команд отримує
завдання відгадати 3 ребуси. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Відповіді до ребусів: І
команда – Батьківщина, герой, диван;
ІІ команда – середа,
предмет, помилка.
Конкурс „Розумників” Команда переможець отримує 3 бали.
В кожному
слові прочитай тільки першу літеру. Що утворилось?
Олівець, дуб, намисто, автобус, гори, Оксана, ласкава, озеро,
великий, апетит, дощить, олово, березова, рибалити, ескімо, Антон, добро,
виделка, істина, крокодил, родина, алгебра, щипати, електричний. (Одна голова
добре, а дві – краще)..
Конкурс „Бліц -
опитування”
Головне – вміти швидко
мислити та відповідати. Грають
капітани команд. За кожну правильну відповідь команда
отримує бал, сигналом про готовність відповідати є піднята рука. Отож, почнемо:
1.Близький
до приказки вислів ….. (прислів’я).
2.Людина,
яка пише оповідання - …. (письменник).
3.Як
називаються казки, написані письменниками… - (літературні).
4.
Короткий опис предмета чи явища, що потребує відгадки - … (загадка).
5.
Загадка, в якій слова зашифровано у вигляді малюнків та окремих знаків - …
(ребус).
6.
Короткий твір для швидкого читання чи промовляння …. (скоромовка).
7.
Закінчіть прислів’я : «Без верби й калини … (нема України).
8.
Письменник, художник, поет, автор «Кобзаря» … (Т.Г.Шевченко).
9.
Як ще називають героїв якогось літературного твору? (персонажі, дійові особи)
10.
Яку назву має казка про двох найлінивіших гризунів та роботящого Півника? (
«Колосок» )
11.
Який звук можна позначати аж 5 звуками? (й – позначається буквами «я», «ю»,
«ї», «є», «й»)
12.
Назвіть найрідше вживану літеру української абетки? («еф» - тільки в
запозичених з інших мов словах)
13.
Що чуємо в кінці «перерви»? («Перерва» - звук а). А на початку «уроку»? (Звук
у)
14.
Яке слово складається з 7 однакових букв? («Сім’я») А яке слово має у своєму складі аж 40
однакових букв? («сорока»)
Конкурс „Складаємо
вірші”
Завдання для гравців:
команда отримує смуги з рядками з віршів, треба їх розташувати так, щоб
відновити вірші.
Щоб
цвіла Україна моя,
Ми
даємо обіцянку нині:
Вчитись
так, щоб набуті знання
Пригодились
моїй Батьківщині.
Конкурс „Поясніть
вислови”
Завдання для гравців:
пояснити фразеологізми, навести приклади їх вживання у мовленні.
Чути
краєм вуха.
Мало
каші з’їв.
Писати,
як курка лапою.
Робити
великі очі.
Плести
дурниці.
Луснути від сміху.
Язика
можна зламати.
Як
сніг на голову.
Хоч
крізь землю провалитись.
Замилювати
очі.
Пекти
раків.
Накивати
п’ятами.
Тримати
язик за зубами.
Розвісити
вуха.
Конкурс „Умій сказати”
Чергове завдання
полягає у підбиранні слів для опису якогось предмету чи явища, підібрані слова
команди записують на окремому аркуші. Наприклад: на дошці малюнок котика,
потрібно підібрати слова – назви ознак для опису тварини.
Поки учасники працюють, до уваги
глядачів інсценізація усмішки Павла Глазового «Кухлик».
Автор.
Дід приїхав із
села,
Ходить по
столиці.
Має гроші — не
мина
Жодної
крамниці.
Попросив він:
Дід:
- Покажіть
кухлик той,
Що з краю.
Автор.
Продавщиця:
Продавець:
- Што? Чєво?
Я не понімаю.
Дід:
- Кухлик, люба, покажіть,
Той, що з боку смужка.
Продавець:
- Дакакой же
кухлікздєсь,
Єсліето
кружка!
Автор:
Дід у руки кухлик
взяв
і насупив брови:
Дід:
- В Україні
живете
Й не знаєте мови...
Автор.
Продавщиця теж була
Гостра та бідова.
Продавець:
- У мєня єсть
свой язик.
Да к чєму мнє
мова...
Автор.
І сказав їй
мудрий дід:
Дід:
- Цим пишатися
не слід,
Бо якраз така
біда
В моєї корови:
Має, бідна,
язика
І не знає мови.
Конкурс
«Додай назву тварини» у фразеологізми
За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Надутий, як
…(індик)
Працьовитий, як
…(віл)
Полохливий, як
…(заєць)
Злий, мов
…(вовк)
Великий, як
…(ведмідь)
Німий, як
…(риба)
Балакучий, як
…(сорока)
Брудний, як
…(свиня)
Хитрий, як
…(лисиця)
Упертий, як
…(осел, віслюк)
Колючий, як
…(їжак)
Конкурс
«Незвичайна математика»
За кожну правильну відповідь – 1 бал.
„Незвична математика”. ОВ – В + СІТ – Т + НЬ = ?(осінь); БЕГ – Г +
РЕ + ЗАС – С= ?(береза); ЗОЛОТО – ЛОТО + ШИТ =? (зошит); ЛІНІЙ + КА – ЙКА + Я=
? (лінія); ШКО + ДА – ДА + ЛА =? (школа).
Конкурс
«Відшукай імена у словах»
За кожну правильну відповідь – 1 бал.
„ Де сховались імена?” – у поданих словах „заховались” імена
людей, знайдіть їх. ФІЛОСОФІЯ, КРАЯНИ,
МАГНАТ, ВАЛЯНКИ, КАВАЛЕРІЯ, СОСЮРА, ЛІВАН, МАДАМ, ДОВІРА, КОЛЕГА, ВІТАМІН,
ВІКТОРИНА, ДОЗВІЛЛЯ, ПРОГУЛЯНКА, ГАНЯТИ, ВОЛЯ, БОЛЯЧЕ, ВЛАДНИЙ, ВЛАСНИЙ,
БЕЗНАДІЯ, ЗВІРИНА, ЗНЕБОЛЕНА, БЕЗЛЮДА, ШКОЛЯР, СТОЛЯР.
Конкурс
«Словограй» За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Підібрати слова, що починаються на букву „л” і
відповідають на питання „Хто?”: лев,
людина, леопард, Леся, Леонід, лисиця, ледар, лікар, лама, лангуст, ласка(тварина),
лебідь, леґінь, леді, лелека, листоноша, лицар, лицемір, лідер.
Додаткове завдання: Із слова
„електроніка” утвори нові слова: трон,
лектор, тон, еклер, рот, кіно, тік, кіт, кін, корені, кріт, кран, тека, катер, Олена,
котел, літо, тіло, корт, коні, електрон, Ірена, Ліка, лікар, октан,
каток.
Всім нам хочеться радості, світла і тепла. Тому завжди говоріть
людям приємні слова, зігрівайте їхню душу теплом і ніжністю свого серця,
даруйте їм хвилинку радості і щастя. І хоч слово не матеріальне, а важить
більше, ніж дорогі подарунки! Бо в слові, сказаному від душі, є все: надія,
доброта, любов, щирість, тепло, сподівання, увага...
Добре слово, як сонце, дарує тепло,
Гріє серце, надію вселяє.
Щоб приємно і добре людині було,
Хай же слово її звеселяє. (Н. Красоткіна)
Гріє серце, надію вселяє.
Щоб приємно і добре людині було,
Хай же слово її звеселяє. (Н. Красоткіна)
Дякуємо всім за увагу!
Немає коментарів:
Дописати коментар