вівторок, 25 жовтня 2016 р.

Конспект уроку з позакласного читання "Який слід повинна лишити на Землі людина"

Мета. Продовжити знайомити дітей з життям і творчістю видатного педагога В. О. Сухомлинського, викли­кати інтерес до творів Сухомлинського, бажання більше знати, наслідувати позитивні риси героїв прочитаних оповідань, збагачувати словник дітей, формувати читацький інтерес, працювати над розвитком мислення, розвивати вміння виділяти в тексті головне, виховувати почуття до­броти, любові та поваги до рідних, друзів, всього народу.



Обладнання. Портрет В.О.Сухомлинського, виставка книг, тематична папка «Педагогічна спадщина В.О.Сухомлинського», для кожного учня пам’ятка «10 правил: чого не можна робити»
Запис на дошці:
Сказав мудрець:
— Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай!
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізняє від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара —
Людина починається з добра!
Зміст уроку
І.Організаційна частина.
ІІ. Робота з виставкою книг, оголошення теми та мети уроку
-          Що об’єднує книгу, принесені вами для сьогоднішнього уроку? Що вам відомо про цю людину? Прочитайте епіграф до нашого уроку. Як ці слова можна пов’язати із життям та творчістю Василя Сухомлинського?
-          Крім творів для дітей В.Сухомлинський написав чимало книг і для дорослих? Кому вони адресовані?
-          Готуючись до уроку, з якими літературними жанрами ви зустрілися у творчості В.Сухомлинського?
-          Гра «Хвилинка реклами». Користуючись літературними поняттями «зміст», «передмова», «титульний лист», «анотація», «обкладинка», «тематика», прорекламуйте свою книгу так, щоб в інших виникло бажання прочитати її. (робота в групах)
-          Сьогодні у нас є можливість більше дізнатися про цю видатну людину та її творчість.

ІІІ. Повідомлення про життя та творчість В.Сухомлинського.
- Продовжте думку Василя Сухомлинського: «Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується для того, щоб ….» (відповіді дітей)
- «Людина народжується для того, щоб лишити по собі слід вічний»
- Коли ми з вами замислювалися над цим досить дорослим запитанням? (коли читали оповідання на уроці читання «Який слід повинна залишити на землі людина», 3 клас, ІІ семестр)
Заздалегідь підготовлені учні підготували інформаційне повідомлення про життєвий та творчий шлях відомого вчителя.
- Народився Василь Олександрович 28 вересня 1918 року на Кіровоградщині, в незаможній сім'ї. Батько його, Олександр Омелянович, був і орачем, і столяром, і теслярем, майстрував колеса і музичні інструменти, вчителем праці, членом правління колгоспу, сільським кореспондентом газети.   Мати, Оксана Іванівна, працювала в колгоспі, займалася домашнім господарством, а довгими зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом розповідала дітям казки. Змалку в дітей виховували любов до книги. Батько змайстрував хлопцеві красиву скриньку, де він зберігав свої найкращі книжки.
- Ріс хлопчик жвавим і допитливим. Дуже любив малювати. Але фарби, пензлі, зошити можна було придбати лише за лікарські рослини. І пропадав хлопчик цілими днями у лісі. За склянку насіння акації одержував два зоши­ти, а за фарбами ходив аж у Кременчук (35 км!). Грав на народних музичних інструментах. У навчанні був старанним і здібним, мав чудову пам'ять. Інколи приходив задовго до початку уроків і займався з учнями, яким важко давалася математика. Часто збирав навколо себе гурт дітей. Разом сміялися, веселилися, викрикували на радощах, це був, мабуть, початок його учительського шляху.
- Сімнадцятирічним юнаком Василь Сухомлинський пе­реступив поріг школи і залишився в ній до кінця свого життя. 35 років він торкався словом до дитячої душі.
В. Сухомлинський написав біля 1500 художніх мініатюр казок, оповідань, легенд, притч, новел. А найчастіше звертався до жанру казки, може, ще й тому, що любив у казковій формі про всі речі оповідати своїм дітям — Сергійкові й Олі. Казка в розумінні В.Сухомлинського – це друг і вчитель дітвори, вона допомагає їм краще пізнавати навколишній світ, робить їх добрішими, людянішими, викликає бажання пронести чудові риси позитивних персонажів через усе життя.
- Педагогічний досвід В.Сухомлинського глибоко вивчається у багатьох країнах світу. Його твори видано 59 – ма різними мовами. На сьогодні опубліковано 65 творів педагога. 371 видання тиражем близько 15 млн. примірників. Його найвідоміша книга «Серце віддаю дітям» видавалася 55 разів 32 – ма мовами світу.

ІV. Фізкультхвилинка.
V. Робота над темою уроку. Обговорення прочитаних творів.
В.О. Сухомлинський — український письмен­ник, вчитель. Його творчість сповнена любов'ю до при­роди, до рідного краю, до людей. Вирісши серед прекрас­ної природи він з раннього дитинства навчався бачити і відчувати прекрасне, а згодом все це передав у своїй твор­чості.
Героями його творчості найчастіше виступа­ють діти. Його твори заставляють замислитися над пи­таннями. Вчать реагувати на вчинки героїв. Багато його творів були написані в процесі безпосереднього спілку­вання з дітьми, під час екскурсій, прогулянок, бесід.
Мабуть, саме тому більшість його творів на морально-етичні теми, якими він спонукає нас до са­мостійних роздумів, оцінок, висновків.
Вони були необхідні для того, щоб краще по­яснити дітям події, явища, які вони спостерігали, викли­кали інтерес до них або змусили замислитись над вчин­ками, поведінкою.
В своїх оповіданнях про природу В.О. Сухомлинський закликає нас не тільки уважно придивитися до навколишньої дійсності, милуватися красою природи, а й вчить розуміти взаєморозв'язки і взаємозалежність в природі. Заохочує пізнати життя тварин, рослин, птахів, бережно ставитись до природи.
Творчість В.О. Сухомлинського різноманітна. Він писав про природу, про стосунки між людьми, закли­кав берегти рідну природу. Бути добрими, не байдужими до чужого горя.
Діти до уроку готувалися творчими групами, кожна з груп підібрала свої твори за темами (всі твори наявні у тематичній папці «Педагогічна спадщина В.О.Сухомлинського»):
перша група: про природу «Соромно перед соловейком», «Щоб не наколовся», «Тільки живий красивий»;
друга група: про школу та стосунки між дітьми«Всі добрі люди – одна сім’я», «Мишків велосипед»;
третя група: про любов до рідної землі«Дідова колиска», «Що найтяжче журавлям», «Рідне слово» ;
четверта група: про родинні стосунки«Скажи людині: - Здрастуйте», «Найщасливіша людина на землі», «Щоб ти став кращим».
Свою роботу над творами учні можуть показати у вигляді інсценізації, переказу, виставки малюнків чи серії слайдів.

VІ. Читання та обговорення творів В.Сухомлинського.
Учні продовжують роботу у групах. Кожна група виконує завдання на картках.

1 група. Визначте тему даного оповідання. Підготуйте інсценізацію цього оповідання.
Як ми знайшли гніздечко
Одного теплого весняного дня ми пішли до лісу. Дорогою притомили­ся, сіли перепочити. Сидимо біля куща. Коли це Оля тихенько шепоче: - Дивіться, в кущі гніздо.
Бачимо: поруч, ось близенько, гніздечко. І пташка у ньому сидить: маленька, сіренька пташечка. Дивиться на нас червоними оченятами, не­мовби просить: ой, відійдіть од мене, не наближайтеся до мого гніздечка.
Ми не могли відвести очей від маленької пташечки. Але таки вста­ли тихенько, відійшли в ліс та й посідали далеченько від гнізда. У нас полегшало на душі: ми не злякали пташки. Вона сидить у гнізді й дякує нам.

2 група. Прочитайте оповідання. Визначте його тему та мету. За змістом складіть 5 запитань.
УЧИТЕЛЬ І УЧНІ
Під гіллястою липою сидів Старий Учитель, запису­вав до школи дітей.
На зеленій галявині було тихо. Новачки ніяковіли, чу­вся стриманий шепіт батьків.
До вчителя підійшов сивий дідусь.
Учитель пильно подивився на дідуся, заплющився на мить і знову глянув йому в очі. Він пізнав свого першого учня. Шістдесят років тому під цією липою він запису­вав його до школи.
    Остапе, це ти? — тихо запитав Старий Учитель,
    Я, вчителю... Привів онука, малого Остапа. Ста­рий учитель і його перший школяр обнялися і поцілу­валися.
Остап зітхнув і тихо промовив:
    Роки йдуть, учителю.
Старий Учитель заплакав. Задумливий, схвильований, з тремтячими сльозинками в очах, він довго сидів мовч­ки, дивився на маленького Остапа.
Над гіллястою липою синіло літнє небо, в квітах хме­лю гули бджоли, на далекому обрії тремтів синій ліс — як і шістдесят років тому.
    А тепер, мої любі учні, — промовив Старий Учи­тель рівним, тільки трохи схвильованим голосом, — хто ж мені скаже, для чого людині треба вчитися?
Першим підвів руку …дідусь Остап. Підвів і зніяковів..

3 група. Прочитайте оповідання. Письмово дайте відповіді на запитання:
1. Чим особлива пташка деркач?
2. Куди поспішав Деркач?
3. Кого він зустрів по дорозі?
4. Чому Деркачу доводиться так далеко мандрувати щороку і повертатися назад?
ДЕРКАЧ І КРІТ
 Із далекого теплого краю повертався на північ, на нашу землю, маленький Деркач. Це пташка сіренька. Улітку вона виводить у нас діток, а на зиму відлітає в Африку.
  Важко летіти Деркачеві, маленькі в нього крильця. Того він як де летить, а як де й пішки іде. Ось і зараз, опустившись на землю, він ішов і йшов на північ. Іде собі й тихенько пісеньку співає про далекий північний край, про гніздечко під кущем лози на земному лузі – там його мила батьківщина.
 Іде собі, іде й зустрічає Крота. Сидить Кріт у норі, висунув мордочку й питає Деркача:
 - Хто ти такий і куди йдеш?
 -Я пташка Деркач повертаюся на батьківщину із теплого краю.
 Розповів Деркач Кротові про свою далеку північну вітчизну й про теплу африканську землю.
-               А чого ти не поселишся на тій теплій  землі і не живеш там завжди? – питається здивований Кріт .- Чого щороку мандруєш тисячі кілометрів? Ти ж до крові поранив ноги. Тебе скрізь підстерігає шуліка. Що ж заставляє тебе поневірятися? Що тебе кличе на холодну північ?
-          Батьківщина, - відповів Деркач.

4 група. Прочитайте оповідання. Підготуйтеся творчого переказу від першої особи. Складіть невеликий усний твір – міркування про материнську любов.

ЧОМУ МАМА ТАК ХВАЛИТЬ?
Пішла мама на роботу, а вдома залишилась шестирічна дівчинка Люда. Вона ще не ходить до школи.
Мама сказала Люді, щоб вона курей нагодувала й квіти полила.
Люда нагодувала курей і полила квіти. А потім думає: "Зварю борщу. Мама прийде з роботи втомлена. Хай відпочине".
Зварила Люда борщу, попробувала. Борщ несмачний... Оце буде мама сваритися, що вона несмачного борщу наварила.
Прийшла мама з роботи. Здивувалась, що Люда зварила страву. Насипала борщу, їсть і хвалить.
Ой смачного ж ти борщу зварила, дочко.
Люді ніяково слухати ці слова. Адже вона пробувала борщ, він несмачний. Думає Люда: "Чому ж мама так хвалить?"


VІ. Вікторина.
  1. Коли і де народився відомий педагог Василь Олександрович Сухомлинський? (28 вересня 1918 року у селі Василівка Кіровоградської області)
  2. Скільки приблизно творів у літературній спадщині В.Сухомлинського? (Близько 1500)
  3. Найвідоміша книга цього автора? («Серце віддаю дітям» видана 32 мовами)
  4. В якому оповідання говориться про любов доньок до матері, з якого були розлучені цілий місяць? («Сьома дочка»)
  5. З якого твору ці герої: учитель Іван Петрович, Віталик, Петрик, вогнегривий кінь? («Кінь утік»)
  6. В якому оповіданні мова йде про старого Майстра, хлопчика, відбиток ніжки, слід? («Який слід повинна залишити людина на землі»)
  7. Як називається казка, де дійові особи Горобчик, Горобчиха, Сонце і Вогонь? («Горобчик і Вогонь»)
  8. Про яку незвичайну книгу розповів Сухомлинський у одній з своїх казок? («Спляча книга»)
  9. Згадайте оповідання, прочитане у 2 класі, про хлопчиків, які вихвалялися своїми подарунками? («Сергійкова квітка»)
  10.  З якого твору ці рядки: «Серед поля стоїть маленька хатина. її побудували, щоб у негоду люди могли сховатися й пересидіти в теплі.» («Красиві слова і красиві діла»)

VІ. Підсумок уроку.
- Які враження ви сьогодні отримали? Що сподобалось і запам’яталось найбільше? Про що ви почули вперше? Які поради ви могли б дати тому, хто ще  не знайомий із творчістю Василя Сухомлинського?
- Все своє життя Сухомлинський працював у школі з дітьми. Тому він склав 10 правил: чого не можна робити. Прочитайте і запам'ятайте їх. (кожній дитині подарувати)
10 ПРАВИЛ: ЧОГО НЕ МОЖНА РОБИТИ
   Не можна ледарювати, коли всі працюють.
   Не можна сміятися над старістю і старими людьми, про старість треба говорити тільки з повагою.
   Не можна заходити в суперечку з шанованими і до­рослими людьми, особливо зі старшими.
   Не можна виявляти незадоволення тим, що в тебе немає якоїсь речі.
   Не можна допускати, щоб мати давала тобі те, чого вона не бере собі.
   Не можна робити того, що осуджують старші.
   Не можна залишати старшу рідну людину одинокою
   Не можна збиратися в дорогу не спитавши дозволу і поради у старших.
   Не можна сідати до столу, не запросивши старшого.
   Не можна сидіти, коли стоїть доросла, особливо літ­ня людина, тим більше жінка.
- Творячи добро, людина стає духовно багатшою, чистішою, її можна порівняти з чистим джерельцем, яке всіх радує своєю прохолодою, всі п'ють цей чистий скарб природи, а дже­рельце від цього не міліє, а творить ріки і моря:
Лісове джерельце, добре в нього серце,   
Всім дає водиці: і звірятку, й птиці,
Дереву й травиці, квітці і людині,
Тому не міліє, дзюркотить, радіє,
Із лісів дзвінкою витіка водою.
Добротою себе вимірюй!

Робіть добро, і повернеться воно до вас сторицею.

Немає коментарів:

Дописати коментар